_________ استفاده از مطالب اين سايت با ذکر منبع بلامانع است _________

" کانون قلم"

www.iran-ghalam.de

iran-ghalam@hotmail.com

kanoon-ghalam@hotmail.de

مطالب بایگانی شده در ماه آگوست 2007

 

                     انجمن صلح  ـ 31.08.2007         ملاقات نماینده انجمن صلح با دبیرکل سازمان عفو بین المللی‌ در نروژ

روزسه شنبه 28.08.2007نما ينده انجمن صلح آقاي قاسم قزي باآقاي "جون پدراگنس" دبيرکل سازمان عفوبين الملل دردفترمرکزي اين سازمان درشهراسلوملاقات و به گفتگو و تبادل نظرحول وضعيت بحراني منطقه ازمنظرحقوق بشر،تهديدات فرقه ها و جريانات به اصطلاح مذهبي بر مردم و وضعيت آقاي "وقار حسین شاه" درزندان پاکستان که به اتهام واحي توهين به مقدسات زيرحکم اعدام قرارگرفته است به بحث وتبادل نظرپرداختند. آقاي قزي درموردسوءاستفاده فرقه هاازافکارعموي درکشورهاي منطقه وسوءاستفاده ازموقعيت دموکراتيک کشورهاي اروپايي براي تحت تاثيرقراردادن ...

                     رادیو آلمان  ـ 31.08.2007         زنان تاترساز ایرانی در آلمان

هایده ترابی: «خاستگاه حسی و عاطفی من هنوز زبان فارسی است. هنوز به فارسی می‌اندیشم و می‌نویسم. اگر قرار باشد به آلمانی کارش کنم، آن را ترجمه می‌کنم. دغدغه‌های فکریم انسان بودن، زن بودن و تبعیدی بودن است. » آمدنم به آلمان بی ارتباط با علاقه ام به جریان تئاتر آوانگارد و ارادتم به برتولت برشت نبود. در فرانکفورت علوم تئاتر و ادبیات آلمانی خواندم. در همین دوره بود که با دیدگاهها و آثار چهره های مهم تئاتر معاصر آلمانی زبان آشنا شدم.

                     کانون رهایی ـ 30.08.2007         حق پدری،برای نجات فرزند ـ 1

خرمی در سال 1992 از مجاهدین جداشده و به هلند آمد.این گروه جنگنده ایرانی  تبلیغ می کنند که آلترناتیو رژیم تهران هستند و از خاک عراق و در حاکمیت صدام با رژیم ایران می جنگیدند. گروهی که بعدا از یک نیروی مخالف سیاسی تبدیل به یک فرقه مسلح شد که  اعضاء خودش را مجبور می کرد که از همسرانشان طلاق بگیرند و از بچه هایشان جدا شوند. این مسئله برای خرمی قابل تحمل نبود. از زمانیکه او و همسرش لیلا و فرزندش بهادر را از یکدیگر جدا کردند، او تصمیم گرفت که کمپ را ترک کرده و به جستجوی فرزندش بشتابد. ولی همسرش لیلا جدائی را پذیرفت و در عراق نزد مجاهدین باقی ماند.

                     اخـبار روز   ـ 30.08.2007          فراخوان حضور در خاوران

با ما به دشت شقایق ، با ما به دشت ستاره ، با ما به گلزار خاوران بیائید ، ما مادریم، همسریم، خواهریم، پدریم، برادریم، رفیقیم ما، فرزند آفتابیم، با ما به خاوران بیائید.  روز جمعه ۹ شهریور به گلزار خاوران می رویم تا جاودانه میثاقمان را با جانهای شیفته خفته در خاک خاوران تجدید کنیم . با گل و بوسه و لبخند چونان که آنان بودند به دیدارشان خواهیم رفت.

                     بی بی سی  ـ 30.08.2007          خوشنودی دولت عراق از تعلیق فعالیت سپاه مهدی  

دولت عراق از تصمیم رهبر شبه نظامیان سپاه مهدی برای توقف فعالیت این گروه به مدت شش ماه استقبال کرده است. الربیعی، مشاور امنیت ملی دولت عراق، در مصاحبه ای با بی بی سی، تصمیم مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه و رهبر سپاه مهدی، برای تعلیق فعالیت این گروه از جمله عملیات آن علیه نیروهای آمریکایی در عراق را "خبری خوشحال کننده" توصیف کرد... براساس برخی گزارش ها، در جریان درگیری های کربلا، که در اطراف حرم امام حسین شدت بیشتری داشت، بیش از پنجاه نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند و چند ساختمان به آتش کشیده شد.

                     رادیو زمـانه ـ 30.08.2007         آدم ربا کیست؟ 

روزنامه‌ی تراؤ این هفته نوشت: پسر خودت را بربایی تا او را از چنگ یک گروه تروریستی نجات بدهی و بعد با قاضی‌های دادگاه روبه‌رو شوی. این مسأله برای حبیب خرمی که از ایرانیان هلند است پیش آمده. حبیب خرمی که از سال ۱۹۹۲ به هلند آمده از اعضای پیشین سازمان مجاهدین خلق بوده که از این سازمان بیرون آمده است. جداسازی اجباری او و همسرش لیلا از فرزندشان که به دستور مجاهدین خلق در عراق صورت گرفت باعث شد تا او این سازمان و اردوگاه عراق را ترک کند. همسرش ولی به این حکم سازمان مخالفتی نشان نداده. پسر ایشان به نام بهادر در ۳ سالگی از سوی سازمان به کانادا فرستاده شد و توسط خانواده‌ای از مجاهدین خلق به گردهمایی‌های سازمان برده می‌شد. بهادر یکی از صدها کودکی‌ست که سازمان مجاهدین در سال ۱۹۹۱ از عراق بیرون برده است.

                         ا ـ اینترلینک ـ 29.08.2007           فرقه رجوی منتقدین خود در اروپا را تهدید به انتقام گیری می کند   

همچنان که قرارگاه فرقه رجوی در عراق توسط دولت این کشور در معرض انحلال نهایی قرار گرفته و همچنان که مسعود و مریم رجوی خود را روز به روز به کریدور های دادگاه های بین المللی نزدیک تر می یابند، احتمال روز افزون صدور دستور توسط رهبران فرقه به اعضای ساکن کشورهای اروپایی در اجرای فعالیت های تروریستی شدید تر و خسارات مشخص جانی ناشی از آن برای شهروندان اروپایی را نمی توان نادیده گرفت

                     م ـ عـباسـلو ـ 29.08.2007         اسیر بیدادگر ـ 10 

من از مسئولين فرقه ميپرسيدم: مگر نه آنكه شما هميشه به حمايت سناتورهاي آمريكائي از سازمان ميباليد ! شما كه همكاري تنگاتنگي با آمريكائي ها و غربي ها داريد، همين شماها هستيد كه اسرار اتمي كشورتان را به غربي ها ميفروشيد ، اين شماها هستيد كه جاسوس آمريكا و اسرائيل هستيد و در مقابل خوشخدمتي به اين دولتها جيره و مواجب ميگيريد، شما كه رسماً و عملاً جاسوسي ...

                              بـی بـی سـی ـ 29.08.2007         نیروهای آمریکایی ایرانیان بازداشتی را آزاد کرد

بامداد چهارشنبه، 29 اوت، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - از آزادی شهروندان بازداشتی ایرانی در عراق خبر داد. این خبرگزاری با اشاره به بازداشت هفت شهروند ایرانی توسط نیروهای آمریکایی، به نقل از سفارت جمهوری اسلامی در بغداد گزارش کرده است که "هیات ایرانی ساعت هفت بامداد امروز (چهارشنبه) از سوی نظامیان آمریکایی تحویل دفتر نخست وزیری عراق شد" اما این خبر از سوی منابع عراقی یا آمریکایی هنوز تایید نشده است

                              رادیو آلمان  ـ 28.08.2007         توافق رهبران عراق: گامی به سوی آشتی ملی

پس از صدور این بیانیه، جلال طالبانی رئیس جمهور، نوری مالکی نخست وزیر، مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق، طارق هاشمی و عادل عبدالمهدی معاونان سنی و شیعه رئیس جمهور عراق  در تلویزیون ظاهر شدند تا همبستگی خود را به نمایش بگذارند.توافق حاصله میان رهبران عراق حاصل چندین هفته گف‌وگوی فشرده‌ میان آنهاست.  دوهفته‌ پیش رهبران چهار گروه، جبهه‌ای از "نیروهای معتدل" را تشکیل دادند که گروه سنی "حزب اسلامی عراق" زیر رهبری طارق هاشمی هنوز در آن حضور نداشت. ادامه‌ی مذاکرات اما منجر به پیوستن این حزب به این جبهه شد...

                          خ ـ جاننثاران ـ 28.08.2007        در باره سفر اخیر نوری المالکی به ایران

چرا که با فرض سقوط دولت مالکی عملا وقفه ای طولانی در مذاکرات صلح ایران و آمریکا در عراق پیش خواهد آمد و همین خط سیر سیاسی است که از سوی کشورهای همسایه عراق و مزدوران آنان القاعده و مجاهدین امکان می دهد باز به عمرننگین خود در عراق ادامه دهند .

                              نـیـوزویک ـ 28.08.2007          یک روز زندگی در بغداد این گونه است  

اين‌ روزها،‌ خشونت‌هاى بى‌پايان، بغداد را به سال‌ها قبل پرتاب کرده است. مردم بغداد براى زندگى خود از ابزارهاى دوران پيش از صنعتى شدن استفاده مى‌کنند و تکنولوژى‌هاى فراموش شده را دوباره به کار مى‌گيرند. از هم‌ پاشيدن سيستم آب آشاميدنى که توسط شهردارى اداره مى‌شد، نخصص حفر چاه را دوباره احيا کرده است. اين تخصص در ”منطقه سبز“ بغداد بيشتر به کار گرفته مى‌شود. منطقه‌اى که ديپلمات‌هاى خارجى در آن زندگى مى‌کنند وحاضر نيستند از دوش حمام يا سيفون دستشويى‌هاى خود بگذرند. رفت و آمد گارى‌هايى که اسب و خر آنها را مى‌کشند در پايتخت بسيار عادى شده است. اين حيوانات از ماشين‌هاى باربرى ارزان‌تر هستند و در ايست‌هاى بازرسى نيز براى پيدا کردن مواد منفجره تحت بازرسى قرار نمى‌گيرند.

                             بهـارایرانی ـ 27.08.2007          رهبری مجاهدین قبل و بعد از انقلاب ایدئولوژیک 

"انقلاب ایدئولوژیک آمده است یک چیز را ثابت کند، آمده است بگوید شما هرکه هستید، هر چه بودید، هر کاری که کردید، هر مبارزه ای که کردید، هر زندانی که رفتید، هر شکنجه ای که تحمل کردید، هر تلاش و کوششی که طی سالهای طولانی در این سازمان کرده اید، اگر نخ وصلتان به آقای رجوی و سرکار خانم مریم رجوی وصل نباشد و مرید او نباشید و مطلقا مطیع او نباشید، تمامی کارهای شما پشیزی ارزش ندارد. بنابراین مسعود به راحتی می تواند امروز به فردا رده های افراد را جابجا کند."

                           امیر موثفی ـ 27.08.2007           بیست و ششمین سا لگرد شورای جهل و جهالت مبارک باد

حال امروزسال گرد تاسیس شورایی را جشن میگیرند که بی سرو بی دنباله شده مسئول شورا مفقود شده وریئس جمهور آن خانه نشین شده و در گوشه ای از پاریس در غم از دست دادن یار به سوک نشسته است. و هواره به دنبال تحقق بخشیدن به خواسته ها و جاه طلبی های مسئول شورا به هرقیمتی میباشد  و برای رسیدن به این هدف از هیچ اقدامی روی گردان نیست از ترور  شکنجه و ...

                     بی بی سی ـ 27.08.2007            تیم ایران قهرمان والیبال نوجوانان جهان شد

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در دهمین دوره رقابت های والیبال قهرمانی نوجوانان جهان به رتبه اول دست یافته است. در بازی مرحله نهایی این دوره از رقابت ها که روز دوشنبه، 27 اوت (5 شهریور) بین تیم های ملی والیبال نوجوانان ایران و چین در شهر تیخوانا، مکزیک، برگزار شد تیم ملی ایران توانست با نتیجه 3 بر 2 بر تیم ملی چین پیروز شود.

                          محمد دبیری ـ 27.08.2007          چرا ايران در سوم شهريور 1320 توسط متفقين اشغال شد؟

رضا شاه در اوایل احتمال پیروزی نهائی  آلمان را  بیشتر باور داشت. بطوریکه در مقطعى به وزارت دارائی  دستور داده بود که صدور کالا و گندم و برنج به شوروی قطع شود و حال آنکه قبلا به موجب قرارداد 15 فروردین   1319  موسوم به "قرارداد بازرگانى  و دريا نوردى 1940 " که با امضای مظفر اعلم وزیر امور خارجه و اسمیرنوف سفیر شوروی در تهران منعقد شده بود حجم و ارزش و شرائط مبادله پایاپای هر طرف مشخص بود. این هیجان وشادی 65 روز بیشتر طول نکشید و متفقین به ایران حمله کردند.

                          ر ـ هاوالاتی ـ 26.08.2007        انتشار گزارش‌هاي تلخ از كردكشي تروريست‌هاي مجاهدين خلق

علوي طالقاني كه يكي از فرماندهان مجاهدين بود، ‌دستور داد تا در كنار جاده كفري ـ سليمان بيگ، گودالي حفر و جنازه‌ها را دسته‌جمعي در آن دفن كنند. چند روز پس از اين رويداد بود كه ‌سعيد يزدان پناه، ‌عضو رهبري چريك‌هاي فدايي تلاش كرد در بين مجاهدين و اتحاديه ميهني كردستان صلح برقرار كند. رهبران كرد اظهار كرده بودند كه آنان به مجاهدين كاري ندارند و آنان مي‌توانند به قرارگاه‌هاي خود بازگردند، هدف آنها آزاد ساختن مناطق كردنشين است، اما مجاهدين اين پيشنهاد را رد كرده و از آزار و اذيت كردها و حمايت از صدام دست نكشيدند.

                          شبنم سهندی ـ 26.08.2007        حسن داعی الاسلام نماینده مخفی فرقه جنگ طلب رجوی در واشنگتن

اوایل امسال بود که داعی الاسلام مقاله‌ای را علیه «نایاک» در نشریه «فرانت پیج» (FrontPage Magazine) که یک نشریه متعلق به «نیوکان»‌های جنگ‌طلب است به چاپ رساند. متعاقب آن و در ماه آپریل، «نایاک» به طور رسمی به آن مقاله پاسخ داد و بر ادعاهای واهی داعی الاسلام خط بطلان کشید. «صدای آمریکا» در نظر داشت که در روز 7 جولای بار دیگر برنامه‌ای ...

                          شمس حائری ـ 26.08.2007        مصاحبه سایت قلم با آقای هادی شمس حائری ـ قسمت چهارم 

گذشته، چراغ راه آینده                                    

 

سایت ایران قلم:  شما در مورد عدم شناخت اعضاء  از رهبران حزب  ملل اسلامی به مطلب با اهمیتی اشاره کردید که می توان بیشتر آن را شکافت و روی آن بحث کرد و آن این که پس از علنی شدن حزب بعضی از افراد سابقه دار و دارای مدارج علمی و دانشگاهی از اینکه رهبر حزب بر خلاف تصورشان فرد با تجربه و سرشناسی نبود، احساس فریب خوردگی می کردند. آیا بنظر شما این از عوارض و تاثیرات تشکل ها و  سازمانهای مخفی و زیر زمینی نیست؟ آیا اشکالات دیگری هم می توان متصور بود که در سازمانها و احزاب مخفی پیش آید؟

 

هادی شمس حائری:عدم شناخت اعضای هر حزب و سازمان سیاسی از ماهیت و شخصیت و سوابق و خصوصیات اخلاقی و خصلتی رهبران تنها در سازمانهای مخفی و غیر علنی پیش می آید و در مورد احزاب علنی که رهبران شناخته شده و تاریخچه و سوابق هر فردی روشن است و همه چیز روی صحنه است کمتر پیش می آید. برای شناخت هر حزب سیاسی تنها مطالعه اساسنامه و برنامه آن حزب کافی نیست هر حزبی می تواند مثل کاندیدا های انتخاب ریاست جمهور هزاران وعده راست و دروغ به مردم بدهد. بنظر من مهمتر از اساسنامه و اهداف،  ویژگی های رهبری ...

                          ک ـ رهایی ـ 26.08.2007       مصاحبه کانون رهایی با آخرین بازمانده فروغ ـ مرصاد    

ساعت حوالی 12 ظهر بود.آفتاب گرم، بوی باروت و خون و ... درهم آمیخته بود. سیاهخور شاهد پایان  جنگ سه روزه ای بود که بی امان ادامه داشت. روز چهارم دیگر هیچ امید و انگیزه ای در میان بچه ها دیده نمی شد و گرد ترس و یاس در چهره ها بخوبی نمایان بود.بسیاری از مجروحین هم در این مدت از پای درآمده بودند . با سختی زیادی فقط توانستم بیست نفر را برای حرکت به سمت قرار گاه اشرف که در خاک عراق بود آماده کنم.

                          خ ـ فرانسه ـ 25.08.2007       رغد دختر فرارى صدام ميهمان پادشاه اردن است    

یکی از وکلای صدام حسين دیکتاتور سابق عراق با بیان اینکه رغد صدام در ضیافت پادشاهی اردن به سر می برد، درخواست اینترپل برای دستگیری وی را غیرمتعهدانه خواند. دولت عراق سال گذشته از اردن خواست تا وی را تحویل دهد اما، امان این درخواست را رد کرد.

                          بهار ایرانی ـ 25.08.2007       تبیین ایدئولوژی سرخ در پیام 12 تیر مسعود رجوی   

چگونه می خواهید سنگرهای عوامفریبی را خراب کنید؟ بله رهبری سازمان سه تا زن می گیرد و اگر لازم باید چهار زن هم می گیرد با زنی که از شوهرش طلاق گرفته باشد؛ حتی شش دفعه از شش شوهر طلاق گرفته باشد، در راستای انقلاب ازدواج می کند. تا این اندیشه های ارتجاعی از مغزها بیرون ریخته شود. آهای کسی که اسم خودت را گذاشته ای مبارز و مترقی و طرفدار طبقه کارگر آی بیچاره ای که می گویی عملی است ضداخلاقی، ضدانقلابی و ضدانسانی؛ مغزت انباشته از ارتجاع است. هر چند که در پوشش چپ عرضه کنی. مواضعت ضدانقلابی است به دلیل این که ضد مجاهدین هستی. من انقلاب ایران را مجزا از مجاهدین نمی شناسم. مجاهدین در محور هستند. ضدیت با محور انقلاب یعنی ضدانقلاب ...

                         واسلاو هال ـ 24.08.2007      تکلیف روشنفکران با سیاسیت چیست؟

در این زمینه هم سوءتفاهم بسیار وجود دارد. نظر من خیلی ساده است: هر جا به روشنفکران آرمان‌گرا برخوردید، بانگ خطر آنها را نشنیده بگیرید و چنانچه وارد سیاست شدند، حرف‌شان را حتی کمتر باور کنید. ‌ ولی نوع دیگر روشنفکران - آنهایی که به همبستگی همه چیز این جهان توجه دارند، آنهایی که با فروتنی و نیز احساس مسوولیت هر چه بیشتر، به جهان نزدیک می‌شوند

                         م ـ  جابانـی  ـ 23.08.2007      بنام خلقی که باید قهرمان باشد

ایکاش همه خلق ایران زمین، قهرمان بودند. دیگر نیازی به  قیم های انقلابی ! نبود و مردم خودشان می توانستند راه و روش زندگی خود را علیرغم  فراز و نشیب ها و مصائب آن پیدا کنند. براستی چه تصوری از واژه قهرمان داریم ؟قهرمان مقاومت در مقابل شلاق و شکنجه ؟  قهرمان صبوری و بردباری  ؟ قهرمان تحمل روابط فرقه ای ؟ قهرمان خداحافظی  بیرحمانه با وابستگان و کسانیکه به  ...

                             یوری آونری ـ 23.08.2007      فیل های سفید  

چنین به نظر می رسد که الله، بنا به حکمت لایتناهی خود، تمام ذخایرعظیم نفت خاورمیانه را در مناطق شیعه نشین قرار داده است: ایران، جنوب عراق و مناطق شیعه نشین عربستان سعودی و شیخ نشین های خلیج فارس. اگر این ذخایر از کنترل امریکا خارج شوند، سبب تغییر موثری در توازن قوا نه تنها در منطقه بلکه درکل جهان خواهد شد. بنابراین، تقویت عربستان سعودی- تحت حاکمیت محافظه کاران سنی- از نقطه نظر امریکا معانی بسیاری ایجاد می کند. هرچند معاملات اسلحه اصلا ربطی به این موضوع ندارد. سعودی ها به اسلحه نیازی ندارند. انها وسیله ای در اختیار دارند که از هر تعداد هواپیما و تانک موثرتراست: موجودی پایان ناپذیری از دلار. آنها از دلارها برای تامین مالی دوستان، خرید اعتبار و رشوه به رهبران کشورها استفاده می کنند.

                             بـی بـی سی ـ 23.08.2007       چرا آمریکا از نوری مالکی ناراضی است  

از دو نفر دیگر منظما به عنوان جایگزین های ممکن برای آقای مالکی نام برده می شود.اینها عادل عبدالمهدی - از مجلس اعلای اسلامی عراق، یکی از جناح های عمده شیعه - و دیگری ایاد علاوی، نخست وزیر سابق است که یک ملی گرای غیرمذهبی است.اولی با مخالفت جناح شیعه مقتدی صدر، از رقبای سرسخت مجلس اعلا، روبروست؛ دومی هم با مخالفت کلیه اسلامگرایان شیعه.در هر صورت، اصلا معلوم نیست که در شرایط جاری هیچ رهبر دیگری در عراق عملکرد بهتری داشته باشد. غرولند کردن در مورد آقای مالکی ظاهرا با هدف ...

                             پارس ایران ـ 22.08.2007      نخست وزیر ناپخته عراق !!! رجوی پخته را کیش کرد  

باند ورشکسته به تقصیر رجوی که غرق لاس زدنها با سیاستمدران بود از اعدام صدام درنیافته بود که تاریخ مصرف انان تمام شده است . باند رجوی سعی دارد با تظاهرات های مختلف به بهانه های مختلف ان عده از هواداذان باقی مانده را مشغول کرده و به اشرف امید واهی بدهند که خبر هائی است . این در حالی است که هر کسی که الفبای سیاست را بداند می داند که سیاست در غرب با تظاهرات خیابانی تعیین نمی شود . اگر چنین بود امریکا بایستی عرا ق را ترک کرده بو د و سرمایه داری جهانی راه مردمی تری را به نفع مردم بعدا ز تظاهرات ضد هزار نفری در شیکاگو در سال گذشته اتخاذ کرده بودو

                          میترا یوسفی ـ 22.08.2007      « الهه » و « بهار »

بردامنه ی کوهسار چون پروانه یی، شاهد بازگشت شاعرانه ی شبان،  تنگ غروب، نغمه ی نی لبک اش پرسوز، شگفتا ازآهنگی چنان حزین و غمین، سرود زندگی برمی خیزد؛ رقص نقره فام پولک های اقاقی بر ترکه های لطیف، نوازش  پنجه ی مطربی اسرارآمیز بر شاخسار استوار تبریزی

                     م ـ عـباسـلو ـ 22.08.2007       اسیر بیدادگر ـ 9 

مثل اينكه قضيه حمله آمريكا به عراق هر لحظه داشت جدي تر ميشد كه اين تهمت جديد هم در فرقه مجاهدين رواج گرفته بود. البته من قبل از اينكه به زندان فرقه منتفل شوم يعني زماني كه هنوز در درون مناسبات عادي فرقه بودم بارها شنيده بودم كه فرماندهان فرقه براي سركوب و وادار كردن منتقدين دروني به سكوت، به افراد منتقد ميگفتندكه اگر به اين روند در در درون مناسبات و ....

                   رادیو آلمان  ـ 22.08.2007       قرار آزادی هاله اسفندیاری با قید پرداخت وثیقه صادر شد

شیرین عبادی، دستگیری هاله اسفندياری را "خودسرانه" خواند و در گفتگویی با دویچه وله گفت: «شیوه‌ی بازداشت خانم اسفندیاری و هم‌چنین بازجویی‌هایی که از وی کرده‌اند، این‌که اجازه‌ی ملاقات با وکیل را نداشته و او را در تلویزیون آورده‌اند و از کلیه‌ی حقوقی که طبق قوانین، یک زندانی در ایران دارد، ایشان محروم هستند، از مصادیق بازداشت‌های خودسرانه است و در این ارتباط چون مراجعات متعدد و مکاتبات عدیده‌ی من راه به‌جایی نبرد، من بعنوان وکیل، وضعیت ایشان را به کمیساریای حقوق بشر گزارش کرده‌ام.»

                     ایـران امروز ـ 21.08.2007       اينترپل حکم بازداشت مسعود و مريم رجوي را صادر كرده است

روزنامه «البينه الجديده» ضمن چاپ نسخه‌‌اي از اين حکم بين‌المللي نوشت‌: اينترپل اين حکم را به همه دفاتر خود در جهان ابلاغ کرده است‌. اين روزنامه افزود: چندي پيش دولت عراق مدارک و اسناد دخالت داشتن مسئولان سازمان مجاهدين در کشتار و سرکوب مردم عراق درقيام‌1991‌ميلادي را به دادگاه ويژه محاکمه سران رژيم سابق عراق ارائه کرد‌. اين در حالي است که چند روز پيش برخي روزنامه‌هاي عراقي از فرار برخي مسئولان مستقر در عراق اين سازمان از جمله رئيس اطلاعات سازمان ...

                     ایــران قــلـم  ـ 21.08.2007       آینده مجاهدین چه خواهد شد؟

                                  انتقال به یک کشور آفریقایی یا محاکمه در دادگاه های عراق؟ 

 

با این اوصاف باید در آینده نزدیک دید که آیا مقامات قضایی عراق می توانند 150 تن از رهبران فرقه مجاهدین را در دادگاه های این کشور به دلیل مشارکت با گارد ریاست جمهوری سابق عراق ـ صدام حسین ـ در سرکوب کردها و شیعیان به پای میز محاکمه بکشانند؟ یا اینکه دولت آمریکا می تواند برای اینکه همچنان سازمان مجاهیدن خلق را به عنوان یک ابزار در اختیار داشته باشد؛ بطور دستجمعی آنها را به کشور مراکش در آفریقا بفرستد. در این شرایط و در صورت انتقال مجاهدین  به مراکش، ممکن است به ظاهر چنین بنظر برسد که دیگر بعد از خلع سلاح سازمان مجاهدین توسط دولت آمریکا خطری از جانب این گروه تروریستی جامعه جهانی را تهدید نمی کند، اما واقعیت این است که سازمان مجاهدین تنها خلع سلاح فیزیکی شده و همچنان سلاح اصلی خود که همانا سلاح ایدئولوژیک و " عملیات جاری" و تفتیش عقیده در فرقه را در اختیار دارد و با انتقال دستجمعی نیروهای این فرقه به یکی از کشورهای آفریقایی ، این سلاح همچنان کارایی خود را در یک فرقه متشکل و محصور، خواهد داشت و این گروه می تواند با پرورش نیروهای فدایی و انتحاری سلاح فیزیکی را نیز در آینده بدست آورد و با انتقال به اروپا و سایر کشورها، جامعه جهانی را مورد تهدید های ترویستی قرار دهد.

                     س شاهسوندی ـ 21.08.2007     علی زرکش قربانی فاز دوم انقلاب ایدئولوژیک مجاهدین

شاهسوندی سپس به روایت فیلم محاکمه زرکش و اتفاقاتی که از طریق نوار ویدئویی شاهد آن بوده پرداخت و تصویر شکسته و له شده زرکش در این فیلم را  توصیف کرد ... شاهسوندی به نقل از فیلم محاکمه زرکش مدعی شد، رجوی یکی از اتهامات زرکش را طرح ازدواج مریم و مسعود برای خراب کردن و بی اعتبار کردن او و در نهایت تصرف جایگاه رهبری طراحی کرده است. وی به نقل از رجوی گفت:

                     س ـ مجاهدین ـ 21.08.2007     11 سپتامبر و سازمان مجاهدین خلق  

11 سپتامبر کماکان به مثابه یک نقطه عطف در عملیات های تروریستی همچنان موضوع بحث و چالش ها در خصوص کم و کیف این اتفاق و بررسی مکانیزم های مبارزه و کنترل تروریسم در سطح بین المللی است. این اتفاق به نوعی جهان را با شوک ناشی از قدرت نفوذ تروریسم در جهان و ناتوانی دستگاه ها و سیستم های امنیتی در مواجه با این پدیده روبرو کرد. واکنش های بین المللی و گسترده از سوی دولتها نیز حاکی از این معنی بود که این اتفاق نقطه تلاقی و اجماع جهانی درباره تعیین تکلیف با موضوع تروریسم است...

                     بی بـی سی ـ 20.08.2007     گروگان های ایرانی در پاکستان آزاد شدند

استان سیستان و بلوچستان و بويژه نواحی مرزی آن با پاکستان پیوسته صحنه فعالیت گروه های مسلح و درگیری میان نیروهای نظامی و انتظامی ایران با این گروه ها و همچنین گروهی با عنوان جندالله است. این گروه با اهداف سیاسی در این منطقه فعالیت مسلحانه دارد.

                     سارا ارمنی  ـ 20.08.2007     غم شوپنهاور ـ خشم مارکس؟  

شوپنهاور درکنارنیچه محبوب ترین فیلسوف قرن 19 آلمان بود. او خود را امپراتور ناشناخته فلسفه نامید! وگرچه درتئوری وفلسفه ناامید و بدبین بود ولی درزندگی پرشور وفعال. وی میگفت که او وفرهنگ عصرش باهم سازگاری ندارند، با اینوجود اوفیلسوف محبوب رمانتیک های جوان شد. وی تصویری بدبینانه وناامید ازجهان وانسان داشت و برای درک بهترنظرات اوباید ایدههای عصر روشنگری تاپایان قرن 18 رامورد توجه قرارداد.

                     رادیو آلمــان ـ 20.08.2007     کاخ سفید در تدارک حضور طولانی‌مدت در عراق  

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از محافل دولتی و نظامی می‌نویسد کاخ سفید بر روی یک استراتژی تازه در عراق کار می‌کند. این استراتژی جدید در گزارشی ارائه خواهد شد که هم‌اکنون ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده ارتش آمریکا در عراق در حال آماده کردن آن است و قرار است اواسط سپتامبر به کنگره‌ی آمریکا تحویل دهد. در راهبرد جدید دولت بوش هدف آن است که در برابر مخالفان جنگ موضع تهاجمی اتخاذ شده و حمایت مردم برای حضور درازمدت در عراق جلب گردد.

                     م ــ  کاشـانــی  ـ 19.08.2007     رسوای زمانه منم، خطی برای الهه

و در اين عصر بي وفايي و تنهايي، الهه کنسرتي داد که برگزار کننده اش سازمان مجاهدين خلق بود؛ او خود اما گفت "هيچ اطلاعي از اينکه هدف کنسرت تبليغ سازمان مجاهدين خلق است" نداشته. و اين در پاسخ همه آناني بود که صداي او را نيز مانند "مرضيه" صدايي"ملي" مي خواستند نه سياسي. الهه، پاسخ را داد: "تمام گروههاي اپوزيسيون به جاي اينکه به کمک من بيايند فقط من را بيشتر و بيشتر به طرف مجاهدين هل دادند، اين بود نتيجه فشارها و انتقادات و حملات بيرحمانه اي که به من مي کردند، من ديگر هيچ پناهگاهي نداشتم، در چنين وضعيتي، مجاهدين پروژه اي از نشان دادن محبت و احترام و غيره نسبت به من آغاز کردند، در اين فاز، من واقعاً به چنين محبتهايي نيازمند شده بودم، در آن زمان اگرچه من متوجه مي شدم که اينها دروغ است ولي نيازي وچيزي در رفتار و گفتارشان بود که جلبم مي کرد و از طرف ديگر بشدت علاقه مند شده بودم که بيشتر در مورد آنها بدانم، من از طرف آنها دعوت شدم که به عنوان خواننده به آنها بپيوندم و البته فکر مي کردم که آنها جنگجوياني براي آزادي اند". هنرمند اما دير يا زود، به امن جاي هنر برگشت؛ هر چند اين بار تنها نبود. سرطان بر جانش خيمه زده بود.و سه ماه پيش صدايش و "دل بشکسته اش" به خانه برد. همان جا که امروز آرامگاه ابدي اوست: ايران.

                    سایت مجاهدین ـ 18.08.2007    معرفی کتاب " مرید راستین " ـ  تبارشناسی مرید ایدئولوژیک  

او در کتاب تلاش می کند با مقایسه محتوایی و ساختاری احزابی از جمله نازیسم آلمان و کمونیست شوروی در زمان استالین شباهت های ناگزیر این جریان ها را مورد بررسی قرار دهد. کتاب بیشتر معطوف به شیوه های جذب نیرو و متمرکز به روش های روانی و معطوف به تمایلات و سرخوردگی های فردی و اجتماعی و بهره برداری روانشناسانه از آنها در جهت جذب و سازماندهی توده ای در روند مبارزات حزبی و سیاسی است. نفی فردیت انسان ها و تلاشی نهادهای اجتماعی و مدنی و مشخصا بر هم زدن مناسبات عادی و معمول از جمله خانوادگی، نفی مناسبات اجتماعی، میل به خودانکاری، اعتقاد و باورپذیری غیر عقلانی به رهبری جنبش ها، جداساختن والدین از کودکان و تحت انقیاد گرفتن سرپرستی و سرنوشت کودکان، ایجاد حس گناهکاری در افراد، مطلق انگاری حقیقت، تقویت جمع زیستی، شیوع طلاق، کنترل بی وقفه، بی اعتنایی به مبانی و نهادهای مدنی، قدسی کردن مبارزه و رهبری، سوء استفاده از احساسات آرمانگرایانه،  و ...

                    ف ـ سرکوهی ـ 18.08.2007     شیاطین چپ

داستايوفسکی به دليل نياز مالی اغلب آثار مهم خود را به عنوان پاورقی نشريات ادواری منتشر می کرد.در پاورقی کشش، جذابيت و پسند عامه نقشی مهم ايفاء می کنند اما نبوع داستايوفسکی اين ژانر عامه پسند را چندان ارتقاء داد که مورخان از او چون کاشف روان شناسی اعماق ياد می کنند و بر آن اند که آثار داستايوفسکی از منظر تصوير خلاقانه  کشمکش های درونی آدمی بی همتا است.

                      بـی بــی سـی ـ 18.08.2007     بازگشت بمب افکنهای دورپرواز دوران شوروی  

رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که هواپیماهای بمب افکن راهبردی این کشور پس از سالها وقفه از این پس پروازهای دوربرد خود را از سر می گیرند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که در پایان رزمایش مشترک نظامی ارتشهای روسیه و چین در کوهستان اورال روسیه در جمع خبرنگاران سخن می گفت اعلام کرد که در ساعت دوازده نیمه شب گذشته چهارده بمب افکن راهبردی از هفت پایگاه در نقاط مختلف روسیه، همراه با هواپیماهای پشتیبانی و سوخت رسان به صورت همزمان به هوا برخاسته اند و از این پس این پروازها به صورت منظم و دائم ادامه خواهد یافت.

                          رادیــو فــردا ـ 18.08.2007      الهه از خوانندگان اصلی گلها در گذشت  

الهه در سال های اقامتش در خارج از ايران، فعاليت های پراکنده ای داشت که يکی از مهم ترين آنها، برگزاری کنسرت هايی در اروپا در حمايت از سازمان مجاهدين خلق بود. اين تور کنسرت، نام الهه را برای نخستين بار در محافل سياسی مطرح کرد و انتقادهای بسياری را برايش به ارمغان آورد، اما او سرانجام با انتشار چندين نامه سرگشاده و مصاحبه هايی، اعلام کرد که عضو شورای ملی مقاومت نيست و به فعاليت های آن دلبستگی ندارد.

                      تلویزیون پیوند ـ 17.08.2007    مصاحبه شادروان الهه با تلویزیون پیوند  

به یاد این هنرمند گرامی و برای آگاهی از زندگی هنری و شنیدن  ترانه و صدای این عزیز وهمچنین شنیدن خاطرات ایشان در مدتی که با مجاهدین بودند به مصاحبه تلویزیون پیوند ptv  با ایشان  توجه کنید.

                          رادیــو آلـمـان ـ 17.08.2007    تروریست قلمداد شدن سپاه پاسداران: یک تهدید جدی یا موضوعی بی‌اهمیت؟

دکتر منصور فرهنگ، استاد علوم سياسی در کالج بنينگتون در ايالت ورمونت و سفير پيشين جمهوری اسلامی در سازمان ملل معتقد است اگر چنین قدمی برداشته شود، باید آنرا یک اقدام بی‌سابقه دانست و می‌گوید: "از آنجا که سپاه پاسداران در ایران فقط یک تشکیلات نظامی و امنیتی نیست، بلکه دارای یک تجارت وسیع داخلی و بین‌المللی‌ست،...

یدالله اسلامی این را نیز اضافه میکند که جنگ طلبی آنسوی مرز، افراط گرایان را در این سو تقویت می‌کند:"اگر از آنسوی مرتب پیام تهدید بیاید و تحریم، از آنسوی هم پیام تند و پرالتهاب، آنچه اتفاق می‌افتد گره کوری‌ست که هر روز بازکردنش دشوارتر می‌شود. شاید راه آن باشد که بجای این افرادی که بر طبل جنون و جنگ می‌زنند، باید از هر دو سو فریاد صلح و دوستی و همزیستی و یافتن راه مناسب و مشترک برای برونرفت از تنگناها را به جست‌وجو بنشینیم."

                     ا ـ اینترلینک  ـ 16.08.2007     آخرین نامه الهه به هموطنان و هنرمندان ایرانی  

الهه در طی نزدیک به نیم قرن فعالیت خود در عرصه موسیقی ایران از جمله بیش از صد شماره برنامه گلها اجرا کرد و در مدت پانزده سالی که این برنامه از رادیو ایران پخش می شد وی یکی از خوانندگان اصلی برنامه گلها بود و صدای او بیش از هر خواننده دیگری در این برنامه پخش شده است... نمیدانم آیا این سطور به نظر کسانی که هنوز ذهنا و عینا گرفتار فرقه هستند میرسد و یا آیا آنان آنقدر استقلال ذهن دارند که در خصوص آنچه انجام میدهند فکر کنند و یا آنقدر شهامت دارند که به اشتباه خود پی ببرند و خود را تصحیح کنند یا خیر. آنچه مردم ایران میگویند و میخواهند ...

                     ایران آینده  ـ 16.08.2007     اطلاعیه انجمن ایران پیوند بمناسبت درگذشت خواننده گلها 

الهه خواننده قدیمی ایران بدنبال یک دوره بیماری طولانی ساعت دوونیم امروز در بیمارستانی در تهران درگذشت انجمن ایران پیوند درگذشت این خواننده ایرانی را به خانواده و دوستداران صدای او تسلیت میگوید. خانم الهه که مدتی با فرقه  مجاهدین خلق روابط هنری و همکاری داشت بعد از آگاهی از ماهیت این فرقه از آنها جدا شد و به روشنگری حول مسائل درونی این فرقه پرداخت . به یاد این هنرمند گرامی و برای آگاهی از زندگی هنری و شنیدن  ترانه و صدای این عزیز وهمچنین شنیدن خاطرات ایشان در مدتی که با مجاهدین بودند به مصاحبه تلویزیون پیوند ptv  با ایشان که بزودی روی سایت قرار خواهد گرفت توجه کنید.

                     محمد سبحانی ـ 16.08.2007    رهبران فرقه ها تاریخ و مدت مصرف اعضا را مشخص می کنند 

اما بعد از حسین داعی الاسلام و فاطمه داعی الاسلام، هم اکنون نوبت به حسن داعی الاسلام برادر دیگر از این خانواده رسیده است. حسن داعی الاسلام نیز که از اعضای فرقه محسوب می شود، مدتها به دلیل اینکه اقامت در کشور آمریکا را رها نکرده و به عراق برای اقامت دائم در فرقه نرفته بود، مورد سرزنش کامل مسعود رجوی قرار داشت. اما هم اکنون به دلیل سیاست های جدید سازمان بعد از سرنگونی صدام حسین، و تسلط وی به زبان انگلیسی مورد توجه و استفاده فرقه در آمریکا قرار گرفته است. البته این روش در مورد سایر افراد فرقه در خارج از کشور بعد از کنار گذاشتن افراد قدیمی گسترش پیدا کرده است و آنهایی که روزی در چارت تشکیلاتی سازمان مجاهدین "خارج از کشوری" محسوب می شدند و "سرکوفت" می خوردند الان "اعضای" واقعی فرقه محسوب می شوند و برای پیشبرد خطوط فرقه در خارج از عراق مورد استفاده قرار می گیرند. این امر بعد  بعد از سرنگونی صدام حسین دیکتاتور سابق عراق و فعالیت فرقه مجاهدین در خارج از عراق گسترش پیدا کرده است

                    ا ـ زیدآبادی ـ 16.08.2007      چرا شریعتی را ستایش می کنم    

شريعتي به من آموخته بود كه پرسشگر و نقاد باشم، از همين رو، به هر سمتي كه رفتم، آموزه‌هاي آنها را به باد پرسش گرفتم و به چون و چرا در مضمون اظهاراتشان پرداختم. چيزي نگذشت كه اصحاب اطاعت و مريد بازي، از دستم به تنگ آمدند و از سمينارهاي مختلفي كه آن روزها براي توجيه دانش آموزان به پا مي‌شد، اخراجم كردند. حقا كه شريعتي آموزگار خردورزي و نقادي بود و من مي‌دانم كه اگر آثار او نبود، به عنوان جوانك خامي كه علايق اجتماعي به هم زده بود، جذب يكي از گروههاي رنگارنگي كه هر كدام فقط اطاعت محض و كوركورانه را طلب مي‌كردند، مي‌شدم و به راه آنها مي‌رفتم. مهمترين درس شريعتي اما براي من اين بود كه همواره انسانيت را برتر از هر فرد و عقيده و كيشي بنشانم. در آن سال‌هاي سرشار از خشونتي كور كه افراد و گروهها عليه يكديگر اعمال مي‌كردم، متاثر از آموزه‌هاي شريعتي هرگز به سمت خشونت گرايش نيافتم و هيچگاه آن را عليه هيچكس جايز نشمردم

                     م ـ عـباسـلو ـ 16.08.2007       اسیر بیدادگر ـ 7 

من در جواب گفتم كه براي شما متأسف هستم. چگونه يك انسان ميتواند به اين مرحله از شقاوت و رذالت برسد؟! كي و چگونه شما را به اين نقطه رسانيده است؟! بيچاره ها به جاي اينكه به فكر وادار كردن من به اعترافات غير واقعي و اجباري باشيد يك خورده به اوضاع و احوال خودتان فكر كنيد ببينيد كه به كجا رسيده ايد و سازمان را به كجاها كشانيده ايد. اين راه به ناكجا آباد ختم ميشود يك خورده به خود بياييد.

                             ف ـ کریمی ـ 15.08.2007      گفتگوی سهیلا وحدتی با فرح کریمی  

خانه ما تبدیل به ‏یک مرکز فعالیت سازمان مجاهدین خلق شد. بچه‌ها به مقر سازمان در پاریس می‌رفتند و می‌آمدند و خود ما هم ‏فعال شدیم. پس از ازدواج مسعود رجوی و مریم عضدانلو یا به اصطلاح "انقلاب ایدئولوژیک" ما به فرانسه رفتیم ‏و یک سال در فرانسه زندگی کردیم. پس از آن من دیگر نتوانستم این سیستم نابود کردن شخصیت انسانها را تحمل ‏کنم و برایم بسیار زجرآور بود. از یک طرف به خاطر وضعیت سیاسی در ایران انگیزه کار داشتم، و از طرف ‏دیگر می‌دیدم که این سازمان، که من آن را "هیولا" می‌نامیدم، هر چیزی، حتی فرزند را، از آدم می‌گرفت! من ‏پسرم را هم نمی‌دیدم و انگار بچه سازمان بود، نه من. این شیوه‌های سخت استالینیستی ترور شخصیت که خیلی ‏سخت بود، غیر قابل تحمل شد.‏.. یکی از کارهایی که مایه افتخار من است، جلب حمایت از تنها زن فرماندار در افغانستان است. دکتر حبیبه ‏سرابی، زنی است که فرماندار ایالت بامیان است و تنها زن فرماندار در افعانستان است. من همیشه در صحبت‌هایم ‏گفته‌ام که از کسانی که از حقوق زنان افغانی دم می‌زنند، انتظار دارم که از این خانم ...

                          رادیو فردا ـ 15.08.2007       سیاست علیه اقتصاد 

دکتر مهران براتی در اين خصوص به هم ريختن رابطه منطقی بانک مرکزی و وزارت نفت در دولت نهم را مثال می زند و می گويد:«در اين وضع جديد خواستند که با حکم حکومتی  ميان اقتصاد نفتی و اقتصاد عمومی کشور بدون حضور بانک، شرکت نفت يا وزارت صنايع و معادن يک رابطه مستقيم برقرار کنند که تمام اينها نشان می دهند که ايشان می خواهد يک نظم اختصاصی انقلابی را اجرا کنند که با ...

                             بهارایرانی ـ 14.08.2007       روش های روانی ، روحی برای القاء انقلاب ایدئولوژیک  

تردید به مشروعیت های اخلاقی، ایدئولوژیک و سیاسی عمده ترین دستاورد ایجاد شوک و بر هم زدن توازن روحی، روانی در افراد است. اهمیت این مرحله در این است که از این پس و با حذف اجتناب ناپذیر مسعود از معادلات و مناسبات تشکیلاتی، مسئله بود و نبود مجاهدین اولین سوال ذهنی اعضا و افراد می شود. مضاف بر اینکه اولین واکنش های درونی نسبت به رجوی و رهبری نامشروع شده از زبان افراد جاری می شود. این مرحله به نوعی حساس ترین مرحله تنظیم سناریوی از پیش طراحی شده برای مادی کردن ذهنیت افراد و متعاقب ان باز کردن صورت مسئله اصلی تر یعنی روانشکافی افراد نسبت به رهبری است.

                             صوت العراق ـ 14.08.2007     همکاری سازمان ملل و عراق برای اخراج مجاهدین 

نمایندهی وزارت کشور عراق گفت: بغداد با کمک سازمان ملل تلاش میکند تا موافقت برخی از کشورها را برای حضور مجاهدین در آنجا کسب کند. شایان ذکر است که دمشق چهارشنبه و پنجشنبهی گذشته میزبان کارشناسان امنیتی کشورهای همسایهی عراق بود که با حضور اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شد.

                            خ ـ مــهـر ـ 14.08.2007        عراق: مجاهدین خلق را به دادگاه می کشانیم

دادستان کل عراق درباره اسناد و مدارکی جمع آوری شده دال بردست داشتن عناصر سازمان مجاهدین درارتکاب جنایات تصریح کرد: حقیقت این است که ما درباره جنایت هایی که ازسوی رژیم سابق و با همکاری دیگر گروه ها صورت گرفته است، تحقیق کردیم و درادامه این تحقیقات اسناد و مدارکی جمع کردیم که دست داشتن عناصر مجاهدین خلق را در ارتکاب به اقدامات غیرانسانی در جنوب و شمال عراق ...

                            ـسرکوهی ـ 14.08.2007        کارل مارکس و افسانه های ايرانی

کتاب ناياب «فلسفه هنر از ديدگاه کارل مارکس»، تاليف ميخائيل شيتز در هفته گذشته تجديد چاپ شد. اين کتاب، که با ترجمه روان، زيبا و وفادار به اصل مجيد مددی به فارسی برگردانده شده است، تلاشی است ارزنده در توضيح منظر و آراء مارکس در باره زيبائی شناسی و هنر. روان شناسی، زيبائی شناسی و هنر در آثار مارکس از غنای شگفت انگيز عرصه هایی چون تاريخ، فلسفه، جامعه شناسی و اقتصاد بهره ندارند با اين همه برخی پرسش ها و مفاهيم ابداعی مارکس در اين حوزه ها راه را بر خلق چشم اندازهای نو در فلسفه هنر هموار کردند.

                           ا ـ  العراق ـ 13.08.2007        پروندهی قضایی مجاهدین وارد مرحلهی تازهای شد

قاضی "جعفر الموسوی" رییس دادستانی دادگاه عالی جنایی عراق اعلام كرد: اقدامات اصولی قضایی پیرامون سازمان مجاهدین خلق ایران انجام گرفته است. الموسوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری مستقل اصوات العراق توضیح داد: مسألهی محاكمهی مجاهدین خلق، پس از عبور از مرحلهی جمعآوری ادله و اسناد ویژه، در خصوص محكومیت سازمان مذكور بهاتهام غارت اموال عراق و قتل و قمع هموطنان عراقی، وارد مرحلهی قضایی شده است.

                           فرهـمنـدی ـ 13.08.2007        بازیگران نامی سینمای آلمان در فیلم : پیچیدگی بادرماینهوف

فراکسيون ارتش سرخ آلمان، يا گروه بادر ماينهوف، در سال ۱۹۷۰ به عنوان گروه چپ افراطی و «چريک های شهری ضدامپرياليست» بر مبنای شکل گيری گروه های مشابه در آمريکای لاتين، به ويژه گروه توپامارو در اوروگوئه؛ بنيان گذاشته شد. آندرآس بادر، اولريکه ماينهوف، گوردون انسلين و هورست مالر، از تشکيل دهندگان اصلی اين گروه بودند. فراکسيون ارتش سرخ در طول حيات ۲۸ ساله خود مسئول ۳۴ مورد قتل، سرقت های متعدد بانک، آتش سوزی و آدم ربايی بود. در اين مدت ۲۰ عضو اين گروه زيرزمينی نيز جان خود را از دست دادند.فراکسيون ارتش سرخ اگر چه اعضای کمی داشت اما فعاليت های تروريستی آن در نيمه دوم دهه هفتاد ميلادی چنان اوج گرفت که در تاريخ سياسی آلمان از سپتامبر تا اکتبر ۱۹۷۷ را «پائيز آلمان» می خوانند.

                          م ـ بنی صـدرـ 13.08.2007        پاسخ دکتر مسعود بنی صدر به نامه ابراهیم خدابنده

چرا مهمترين خواسته مادی انقلاب ايدئولوژيک ترک خانه و خانواده بود؟ چرا ديدن خانواده ها آنهم در تنهائي برای فرقه همچون نواختن ناقوس مرگ و تباهي است؟ زيرا دستگاه فرقه از قسمت منطقي آن نميشکند بلکه از قسمت عاطفي آنست که ترک برداشته و نهايتا" متلاشي ميگردد. شکستن آن توسط منطق يعني بزير سئوال بردن اصول فلسفي – سياسي – و تشکيلاتي فرقه که همانطور که اطلاع داری حتي بسياری از جداشدگان از فرقه بعد از سالها جدائي بخود جرات چپ نگاه کردن به آن اصول (حداقل سياسي آن) را نميدهند، چه برسد بنده خدای در بند فرقه.

                             م ـ علیپور  ـ 12.08.2007        بازخوانی انقلاب مشروطه 

درباره انقلاب مشروطه، آغاز و ادامه آن و ناکامي اين انقلاب در طول يک صد سال گذشته تحليل ها و پژوهش هاي متعددي صورت گرفته است. هر کدام از نويسندگان و پژوهشگران از زاويه ديدي گاه همسان و گاه متفاوت اين انقلاب را ارزيابي کرده اند. رساله هاي برجاي مانده از کنشگران عصر مشروطيت نيز نوع نگاهي را که در آغاز درباره اين انقلاب يا به تعبيري نهضت اجتماعي سياسي مشروطه وجود داشته است، تا حدودي براي ما آشکار مي کنند. بنابراين مي توان گفت از اين جهت منابع مرتبط با انقلاب مشروطه ...

                     س ـ نوروزی ـ 12.08.2007      جنایت بی مرز رذالت بي پايان.  

من که برای برقرار بودن خود دیگران را جلو نیانداخته ام تا  كشته شوند و قربانی افكار پليد و خائنانه ام شوند، من که صدای مخالفان خود را خفه نکرده ام  ، من که سفارش  قتل عام معترضین در آلفا را به جوانی ( که او نيز به اسیری گرفته شده بود) نداشته ام تا معترضین را به گلوله ببندند و كشتار جمعي راه بياندازد و بعد به دروغ  آن جوان را عامل رژیم بخوانم  و بدین گونه  رذالت بي پايان را  به نمایش بگذارم

                             بهار ایرانی  ـ 11.08.2007       شاخص های ایدئولوژیک و فرقه ای مجاهدین خلق مبنای تنظیم رابطه با بیرون 

مسعود رجوی تمام کسانی که روش های ماکیاولیستی او را محکوم می کنند، طرفداران رژیم آخوندی می نامد. تمامی احزاب و سازمان ها و گروه های سیاسی جامعه از حزب کمونیست تا سلطنت طلب دمکرات و لیبرال و فدایی و ملی گرایان و خط شریعتی و گروه های مارکسیست و مذهبی دیگر و نیز شخصیت های سیاسی مانند بازرگان، حاج سید جوادی، بنی صدر، لاهیجی، منصور حکمت، فروهر، کشتگر، قاسملو، فرشاد بشارت، شاملو و اعضای سابق خود و دیگران را تخریب و تخطئه می کند."

                          ب علیشاهی ـ 11.08.2007        الماس خونین و مجاهدین

تلویزیون مجاهدین بدون اینکه به عواقب کار بیندیشد اقدام به پخش فیلم الماس خونین کرد، این فیلم که به طرز واضحی عملکرد خود سازمان را نمایش میدهد قطعا در بین گرفتاران اشرف بسیار تداعی کننده اوضاع این فرقه خواهد بود و درست مثل بعضی فیلم های دیگر از این قبیل که در اشرف شاهد آن بودم ، بچه ها در سالن های غذاخوری هنگام تماشا از زیرمیزبا پا به هم میزنند که یعنی نگاه کن حکایت ،حکایت ماست.

                          رادیـو فــردا  ـ 11.08.2007        مذاکره بهترین راه است  

رييس مجمع تشخيص مصلحت افزود: «ايران در هر سطحی آمادگی مذاکره را دارد، شرط‌ های تحقيرآميز و غيرقابل قبول را پس بگيرند و بدون شرط بنشينيم و مسايل منطقه و هسته‌ ای را مورد بررسی قرار دهيم؛ ما به آن‌ها کمک کنيم. به خاطر اهداف استعماری اين منطقه آرام و حساس خاورميانه را بيش از اين دچار تشويش نکنند.»

                           امیر موثفی ـ 10.08.2007        تبریک به تمامی اعضای جداشده  و منتقدین از  فرقه ترو ریستی رجوی 

امروز که پیام آقای مالکی نخست وزیر دولت فعلی عراق را خواندم بسیار خوشحال شدم که گفته و به  فرقه رجوی تاکید کرده که باید از عراق بیرون انداخته شوند و همچنین گفته است که دیگر در عراق بعد از حاکمیت صدام جایی برای تروریست و تروریست پروری باقی نمانده است به همین دلیل است که ...

                          خســرو ناقــد ـ 10.08.2007        از بحران هويّت تا هويّتِ کاذب

اما آيا «هويت» به‌راستی عامل بروز «خشونت» است؟ اين پرسش را "آمارتیا کومار سن" اقتصاددان هندی‌تبار و استاد دانشگاه‌‌های هاروارد و کمبريج و نيز مدرس دانشگاه دهلی و مدرسه اقتصاد لندن، در جديدترين کتاب خود که "هويت و خشونت" نام دارد، مطرح کرده است. او در اين کتاب نظريه‌ای را پی ريخته است که بر مبنای آن باور سرسختانه به‌"هويت" می‌تواند عامل بروز "خشونت" شود. کتاب بحث‌انگيز او که نخست به‌‌زبان انگليسی انتشار يافت، به‌‌تازگی به‌چندين زبان و از آنجمله به‌‌زبان‌‌های آلمانی و ايتاليايی و فرانسوی نيز ترجمه و منتشر شده است.

                          میترا یوسـفــی ـ 10.08.2007       سمبل رنج های زندانی

سپس شمار زیادی از زندانیان به زندان مخوف ابوغریب فرستاده شدند ( فرق ابوغریب و اشرف بیشتر آنست که ابوغریب درهایش به چشم های مردم گشوده شده، ولی اشرف در بازی های سیاسی، پشت دکورهای مسخره ی تخت جمشید و حافظیه و مزارع خیار و بادنجان به برکت حرام نیروی برده داری، هنوز بسته مانده است ).

                     هرالد تریبون ـ 10.08.2007        اختلاف نظر فرماندهان آمریکایی و بریتانیایی در افعانستان  

روزنامه بین المللی اینترنشنال هرالد تریبیون در گزارشی در صفحه اول خود مقاله ای را به افغانستان و کشته شدن غیر نظامیان در این کشور با عنوان "ارتش آمریکا و بریتانیا در خصوص افغانستان با یکدیگر اختلاف نظر دارند"، به چاپ رسانده است. کارلوتا گال، نویسنده این مقاله، در گزارش خود از ولسوالی "سنگین" در ولایت جنوبی هلمند افغانستان می نویسد که یک مقام ارشد نظامی ...

                     میشیگان دیلی ـ 09.08.2007       خانم ریموند تنتر روابط درونی مجاهدین و کمیته سیاست ایران را افشا می کند

خانم کنستانس آندرسون تنتر، همسر ریموند تانتر لابی فرقه رجوی تحت نام "کمیته سیاست ایران" در واشنگتن در نوشته ای بی سابقه در "نشریه میشیگان دیلی" فاش کرد که دادگاهی در حال رسیدگی به مسئله جدایی ریموند تنتر و همسر وی خانم کنستانس آندرسون می باشد. وی با افشای برخی از جنبه های روابط تنتر و مجاهدین اعلام نمود که تنتر ...

                     ایــران قـــلـم  ـ 09.08.2007        نامه سرگشاده علی ناظر به  مریم رجوی

سایت ایران قلم جهت اطلاع افکار عمومی نامه سرگشاده آقای علی ناظر به خانم مریم رجوی را عیناً به نقل از سایت دیدگاه منتشر می کند. اما  لازم می داند که جهت اطلاع آقای علی ناظر این نکته را نیز یادآوری کند که در فرقه های ایدئولوژیک  اتخاذ تاکتیک ها واستراتژی ها، و از جمله حذف مخالفین و منتقدین با روش های ترور  سرد و ترور  گرم؛ تنها از سوی رهبری این فرقه ها صورت می گیرد نه از سوی هواداران یا اعضا یا حتی مسئولین ارشد آن  فرقه. بنابراین آقای علی ناظر نباید ریشه های  برخورد این فرقه با مخالفین و منتقدین خود را در طیف هواداران و اعضای سازمان مجاهدین خلق جستجو کند.

                             کانال یک فرانسه ـ 09.08.2007   شبکه قطار فرانسه با اعلام آماده باش ضد تروریسم سرخ

                                                   و تعقیب چهار تروریست مرتبط با مجاهدین خلق مختل شد 

تلویزیون کانال یک فرانسه در اخبار ساعت هشت شب هشتم اوت 2007 گزارش داد که سرویس قطار بین لوگزامبورگ و فرانسه بخاطر اطلاعاتی که از طریق مقامات لوگزامبورگ در اختیار فرانسه قرار گرفته است تحت بازرسی قرار گرفته و وضعیت سرخ اعلام شده است. گزارشات حاصله حاکی از آن است که پنج متهم به تروریسم (چهار نفر با اصلیت ایرانی و یک نفر با اصلیت افغانی) تحت تعقیب قرار گرفته و پلیس کشورهای لوگزامبورگ، آلمان و فرانسه بدنبال آنها می گردند. بنا بر گزارش تلویزیون کانال یک فرانسه، اطلاعات رسیده از مقامات لوگزامبورگ حاکی از آن است که چهار نفر تحت تعقیب با اصلیت ایرانی، ارتباطی نزدیکی با مجاهدین خلق که مرکز آن در فرانسه می باشد دارند.

                    انجمن نجات ـ 09.08.2007        دلایل شکست شورا و قرار گرفتن نامش در لیست تروریستی    

 در ابتدای تشکیل در سال 60 چریک های فدایی به رهبری مهدی سامع ، متین دفتری و بنی صدر- رئیس جمهور خلع شده - و حزب دمکرات ، خان بابا تهرانی ،محمد برقعه ای ، علی اصغر حاج سید جوادی و .. به عضویت شورا درآمدند اما دیری نپایید که همگی خروج از شورا را آغاز و از دلایل مهم آ ن خود کامگی رهبری شورا یعنی مسعود رجوی را اعلام نمودند.

                             بهار ایـرانی  ـ 08.08.2007        رابطه پیکاسو، دوگل، و پیام 12 تیر رجوی 

پیام 12 تیر رجوی را کماکان می توان منبع، مرجع و حسن ختام هر گونه دیالوگ و گفتمان و انتقاد با سازمان مجاهدین خلق تلقی کرد. پایان این همه خط کشی و مرزبندی که علی الظاهر خیلی هم رادیکال و چپ تنظیم شده این است که هر که با رژیم رفته حق انتقاد ندارد. این یک روی سکه آقای رجوی است. روی دیگر این سکه جادویی ...

                          م ـ یوســفــی ـ 31.07.2007       در سالروز رحلت زینب کبری   

            تقدیم به « الهام، سوسن، سیمین و سهیلا نوروزی» ، « بتول احمدی» و زنده یاد « معصومه یگانه »

خواهران سوگوار ، زیر پای خویش ، رودها... جاری می سازند ، و قصه ی دراز غصه ها ، چون گیسوان تابدار و پریشان بید ، که بر هر طره اش حکایتی ، ز یار از دست رفته شانه می زند، بر سینه ی آب می تکانند ، تا رود به آرامش و خروش در ره پیچاپیچ خود، خبر به دوردست ها و دور بَرد

                          ا ـ زید آبادی  ـ 08.08.2007       مالکی در تهران، سمت و سوی روابط ایران و عراق    

به همین دلیل دولت آقای مالکی کوشش بسیار کرد تا ایران و آمریکا برای بحث در باره امنیت عراق با یکدیگر به طور مستقیم مذاکره کنند تا بدین وسیله دولت عراق از مخمصه دشمنی بین تهران – واشنگتن رهایی یابد. با آنکه نمایندگان ایران و آمریکا تا کنون سه بار در بغداد رو در روی هم مذاکره کرده‌اند، اما چشم ‌اندازی از توافق دو طرف بر سر عراق به چشم نمی ‌خورد.

                          مرضیه فرصی ـ 07.08.2007       تاملی بر خاطرات خانم مرضیه قرصی   

در یکی از روزها مریم باغبان که در آن موقع مسئول پذیرش مردان بود به پذیرش ما آمد و به من گفت : تو طلاقنامه را امضاء کردی ولی آرام هنوز آن را امضاء نکرده است و در رابطه با انقلاب متناقض است.پس از شش ماه که از استقرارم در پذیرش گذشته بود ، معصومه پیرهادی به من گفت : همین روزها تو را به ارتش می فرستیم ." به او گفتم : نمی خواهم به ارتش بروم و مایلم در پذیرش بمانم. خوب می دانستم اگر به ارتش و قرارگاه زنان منتقل بشوم دیگر فاتحه ام خوانده شده است و راه گریزی و یا برگشتی...

                          بـی بـی سـی  ـ 06.08.2007       مذاکره هیئت کارشناسی ایران و آمریکا در بغداد   

مذاکرات هیات کارشناسی ایران، آمریکا و عراق امروز، دوشنبه 6 اوت در بغداد در مورد نحوه همکاری های سه کشور برای برقراری امنیت در عراق برگزار شد. دیدار هیات های کارشناسی ایران و آمریکا در راستای تشکیل کمیته مشترکی است که اخیرا در مذاکرات سفرای ایران و آمریکا در بغداد مورد توافق قرار گرفت. ریاست هیات ایرانی به عهده حسین امیر عبداللهیان، رئيس ستاد ويژه عراق در وزارت امور خارجه است. هیات آمریکایی نیز به سرپرستی خانم مارسی ریس، رایزن سیاسی نظامی سفارت آمریکا در بغداد در مذاکرات حضور دارد

                          م ـ بــنی صــدرـ 06.08.2007      نامه ابراهیم خدابنده به دکتر مسعود بنی صدر

هدف از این طرح به هیچ وجه جدا کردن افراد از سازمان نیست. مقصود صرفا دیدار سه روزه خانواده ها با عزیزانی است که سالهای سال است آنها را ندیده و یا بطور خصوصی و مفصل ملاقات نکرده اند. من شخصا فکر نمیکنم که دیدار سه روزه خانواده ها در بغداد با عزیزانشان که در قرارگاه اشرف مستقر هستند بتواند آنچنان تأثیر گذار باشد که آنها را از سازمان جدا کند. اما بهر ترتیب فکر میکنم باید به خواست خانواده ها احترام گذاشت و در جهت تحقق آن هر کاری که ممکن است انجام داد ولو این آخرین دیدار آنان باشد.

                          ب علیشاهی ـ 06.08.2007       اعدام بد است ولی اعدامی همیشه خوب نیست

اگر ما با حکم اعدام مخالفیم، که هستیم و همیشه هم اعلام کرده ایم ، بخاطر نفس این عمل و امکان سوءاستفاده است و من کلا فکر نمیکنم هیچ انسانی حق داشته باشد در مورد جان انسان دیگری تصمیم گیری کند، و با این نوع حکم چه در ایران باشد چه در عراق چه در سازمان مجاهدین و چه در آمریکا مخالفم، اما اینطور هم نیست که فکر کنم همه اعدامی ها همیشه انسانهای خوب و قهرمان بوده و هستند

                     آن سینگلتون ـ 06.08.2007       آن سینگلتون با رادیو لیدز بی بی سی یورکشایر مصاحبه میکند

مجاهدین خلق حتی امروز خود را به عنوان یک آلترناتیو در برابر رژیم ملاها در ایران معرفی میکنند. آنها میگویند که آنها میخواهند تمامیت رژیم را در کل سرنگون کنند و جای آن رژیم را با خودشان عوض نمایند. آنها این موضوع را در یک ظرف حقوق بشری ارائه مینمایند. آنها می گویند که ما با سرنگون کردن ملاها از حقوق بشر حمایت میکنیم. آنچه من پی بردم این بود که آنها به همان اندازه مرتکب نقض حقوق بشر...

                             بهار ایرانی  ـ 06.08.2007        تنظیم رابطه مجاهدین با منتقدین و مخالفین جداشده 

تنظیم رابطه مجاهدین خلق با اعضای درونی، جداشدگان، منتقدان و مخالفان سازمان یکی از منحصرترین نوع رابطه در میان سازمان های سیاسی و تشکیلاتی است. محتوای این رابطه در تمام دوران حیات سازمان و حتی قبل از انقلاب به دلیل جزمیت و دگماتیسم نهفته در متدلوژی مجاهدین مبتنی بر تمامیت خواهی...

                             س علی نژاد ـ 05.08.2007        دین اندیشان متجدد از شریعتی تا ملکیان  

باب برزویۀ طبیب در کلیله و دمنه باب پراهمیتی است. برزویه که در دوره ای از زندگی خود درد دین دارد، حقیقت ادیان را مورد جستجو قرار می دهد. نزد بزرگان هر دین می شتابد، سخنان آنان را می شنود و در می یابد که هیچ یک از آنان در بند حقیقت نیست. هر کس دین خود را بر حق و دین دیگران را باطل می شمارد. دلیل برحق بودن و باطل بودن هم روشن نیست.  نویسنده در مقدمۀ کتاب، دین اندیشان ایرانی را به دو گروه سنت گرا و متجدد تقسیم می کند و از میان تمام آنان که طیف وسیعی را در بر می گیرند، چهار تن یعنی علی شریعتی، عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری و مصطفی ملکیان را در گروه متجدد جای می دهد و آنان را مهمترین چهره های روشنفکری دینی می نامد که سعی کرده اند دین و تجدد را به نرمی کنار هم بنشانند. البته فصل اول کتاب که به شریعتی اختصاص دارد چنین چیزی را نشان نمی دهد اما تلاش سه روشنفکر دیگر در این زمینه چشمگیر می نماید.

                             ایـران سـبــز ـ 05.08.2007       استقبال از آزادی زندانیان سیاسی از کمپ تیف آمریکایی ها درعراق 

سازمان مجاهدین در بیست سال گذشته با تحلیل های بی پایه نیروهای خود را با تعهد های دو ساله وادار به اقدامات تروریستی و یا ماندن در پادگانهابی عراق میکرد و در آخرین تعهدی که از افراد خود گرفته چنین تحلیل نموده که تا 2 سال دیگر یعنی تا پایان حکومت بوش آنها ایران را تعین و تکلیف خواهند کرد که تاکنون 6 ما آن گذشته است.

                         م ـ  جابانـی  ـ 04.08.2007       شکوه پرواز را بیادآور ـ پرنده بی پرواز، پرنده نیست 

پرنده می داند که در اسارت ابدی نخواهد ماند و در فردایی نه چندان دور قادر خواهد بود که در آسمان نیلگون با دیگر پرنده های مهاجر باد در بال افکنده و دنیای باشکوه واقعی را نظاره کند. پرنده اسیر در زندان خویش، بزودی درخواهد یافت که برای رسیدن به سرزمینی سبز، لزومی نخواهد داشت که از میان آتش و خون گذر کند.

                    بـی بـی سـی ـ 04.08.2007        اختلاف آمريکا و اروپا بر سر تحريمهاي جديد عليه ايران

بنا بر گزارشي از روزنامه فايننشال تايمز چاپ لندن، منابع ديپلماتيک اتحاديه اروپا معتقند که تلاشهاي کنگره آمريکا براي تصويب قوانين تحريمي جديد عليه ايران، باعث کمرنگترشدن فعاليتهاي مشترک بين اتحاديه اروپا و آمريکا پيرامون برنامه هسته اي ايران و همچنين بروز اختلاف در سازمان تجارت جهاني خواهد شد.

                             بهار ایرانی  ـ 04.08.2007         انقلاب ایدئولوژیک برای درمان چپ غیر مذهبی

نیابتی اما در گفتن یک حقیقت کلی تر، مصلحت اندیشی می کند. جایی که باید آدرس عینی و در واقع اصل نسخه بدلی انقلاب ایدئولوژیک را بدهد. او هم در کتاب خود درباره انقلاب ایدئولوژیک مجاهدین و در مقاله مورد نظر به سه فاکتور رهبری خود انتصابی مادام العمر، سمت و سوی تنظیم رابطه این رهبری و در نهایت کنترل تمام عیار مناسبات درون تشکیلاتی به عنوان شاخص جلوگیری از هر گونه انشقاق و ریزش و شکست تاکید می کند. او به دوستان چپ خود گرای مجاهدین خلق را می دهد، اما از این حقیقت غافل است که مجاهدین در این فقره چیز زیادی از خود ابداع و کشف نکرده اند. انقلاب ایدئولوژیک در واقع...

                    رادیو آلمان ـ 02.08.2007        یوسیف برودسکی، اودیسه‌ی شعر قرن بیستم

یوسیف برودسکی شاعر روس­آمریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۸۷ یکی از برجسته‌ترین شاعران قرن بیستم و از چهره‌های شاخص ادبیات تبعید در دوران ما محسوب می‌شود. زندگی و سرنوشت تراژیک این شاعر ناراضی شوروی سابق که حتا پس از فروپاشی کمونیسم نیز به میهن خود بازنگشت، آیینه‌ای از موقعیت دشوار نویسندگان و شاعران دگرندیش دوران ماست

 

                    خبرگزاری ایرناـ 01.08.2007      طرح ايجاد نيروي نظامي عرب سني در بغداد فاش شد

طرح ايجاد يك تشكيلات نظامي غيرقانوني عرب سني در بغداد كه حكم يك ارتش منظم را خواهد داشت تا بتواند در برابر قواي مسلح رسمي عراق بايستد، روز سه‌شنبه در عراق فاش شد. منابع خبري گفتند كه برخي گروه‌ها و شخصيت‌هاي سياسي عرب سني و اعضاي سابق حزب منحله بعث و افسران سابق ارتش و سازمان امنيت سابق عراق با همكاري برخي كشورهاي عربي و حمايت آمريكا در صدد ...

 سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است

مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان آن می باشد