_________ استفاده از مطالب اين سايت با ذکر منبع بلامانع است _________

" کانون ایران قلم"

kanoon@iran-ghalam.de

info@iran-ghalam.de

www.iran-ghalam.de

مجاهدین خلق و قاعده بازی اتحادیه اروپا با ایران

25.01.2009

احمد زید آبادی ـ بی بی سی


http://www.bbc.co.uk/persian/iran
/2009/01/090124_
ka_az_mojahedin_iraq.shtml

همزمان با تاکید مقام‌های عراقی بر تعطیلی پادگان اشرف و لزوم اخراج اعضای سازمان مجاهدین خلق از این کشور، اتحادیه اروپا در نظر دارد نام این سازمان را از فهرست گروههای تروریستی حذف کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز جمعه به نقل از موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد که "تا چندی دیگر شاهد خواهیم بود که پادگان اشرف به زباله دان تاریخ پیوسته است."

ایرنا همچنین گزارش داد که آقای ربیعی گفته است: "در میان ساکنان پادگان اشرف کسانی را می‌شناسیم که دستشان به خون افراد بی گناه عراقی آلوده است که ما آنها را به دادگاه‌های صالحه عراق تحویل خواهیم داد. همچنین در میان آنها افرادی هستند که دستشان به خون مردم ایران آلوده است که بر اساس موافقتنامه امنیتی می‌توانیم آنها را تحویل ایران دهیم."

با این حال، علی الدباغ سخنگوی دولت عراق در گفتگو با آسوشیتدپرس موضع ملایمتری در مورد اخراج مجاهدین خلق از عراق گرفت و تاکید کرد که اعضای سازمان مجاهدین با زور از عراق اخراج نخواهند شد.

به گفته آقای دباغ، عراق برای اخراج مجاهدین خلق به زور متوسل نخواهد شد و آنها را تحویل ایران نیز نخواهد داد.

سخنگوی دولت عراق بر رعایت مسائل "انسان دوستانه" در برخورد با مجاهدین و لزوم خروج "داوطلبانه" آنان از عراق تاکید کرد.

علی الدباغ ضمن آنکه تاریخ مشخصی برای خروج اعضای سازمان مجاهدین از عراق تعیین نکرد، با این حال جای تردیدی باقی نگذاشت که هدف نهایی عراق بستن پرونده مجاهدین خلق و پادگان اشرف در این کشور است، نکته‌ای که به گفته وی، سازمان مجاهدین نیز آن را پذیرفته‌ است.

سازمان مجاهدین خلق در سال
۱۹۸۶ پادگان اشرف را با نظر مساعد صدام حسین در شمال بغداد تاسیس کرد. با سقوط رژیم صدام حسین توسط ارتش آمریکا، پادگان اشرف تحت کنترل نیروهای آمریکایی در آمد. ارتش آمریکا اعضای این گروه را خلع سلاح کرد، اما به رغم اینکه وزارت خارجه آمریکا نام این گروه را از سال ۱۹۹۷ در فهرست گروههای تروریستی قرار داده، ارتش آمریکا با تکیه بر کنوانسیون‌های ژنو اعضای این گروه را تحت حمایت خود گرفت.

پس از امضای پیمان امنیتی بین عراق و آمریکا، پادگان اشرف به کنترل نیروهای عراق در آمده است و دولت نوری المالکی قصد دارد تا به حضور آنان در کشورش پایان دهد.

از عراق تا اروپا
همزمان با تحرکات عراق، دیپلمات‌های اروپایی خبر داده اند که اتحادیه اروپا احتمالا در جلسه روز دوشنبه وزیران خارجه این اتحادیه نام سازمان مجاهدین خلق را از فهرست گروههای تروریستی حذف خواهد کرد.اتحادیه اروپا از سال
۲۰۰۲ سازمان مجاهدین خلق را در فهرست گروههای تروریستی مورد نظر خود قرار داده است.

اتحادیه اروپا می‌گوید حذف احتمالی نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروههای تروریستی رای سه دادگاه اروپایی مبنی بر ضرورت قانونی چنین اقدامی است.

رای سه دادگاه اروپایی در مورد ضرورت حذف نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست سازمان های تروریستی قابل فرجام خواهی است و هنوز نهایی نشده است.

به هر حال، تصمیم احتمالی اتحادیه اروپا برای حذف نام سازمان مجاهدین از فهرست گروههای تروریستی هر چند که از نگاه رهبران اتحادیه جنبه حقوقی دارد، اما همزمان شدن آن با تصمیم عراق برای اخراج اعضای این سازمان عراق کاملا تصادفی به نظر نمی‌رسد.

واقعیت این است که در غیاب یک نهاد بین‌المللی بی طرف برای تشخیص و تعیین گروههای تروریستی در سطح جهان، هر کدام از کشورها با توجه به منافع و نگاه خاص خود به مسائل جهانی، گروههایی را در فهرست تروریستی خود قرار می‌دهند.

برای نمونه آمریکا و اتحادیه اروپا گروههای فلسطینی حماس و جهاد اسلامی را در شمار گروههای تروریستی قرار داده‌اند، در حالی که بسیاری از کشورها بخصوص ایران و سوریه نه فقط حماس و جهاد اسلامی را تروریستی نمی‌دانند بلکه آنها را به عنوان یک نیروی آزادیبخش به حساب می‌آورند.

بر این مبنا، قرار گرفتن نام سازمان مجاهدین خلق در فهرست گروههای تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا در سال‌های ریاست جمهوری محمد خاتمی احتمالا بی ارتباط با قصد آنها برای بهبود رابطه خود با ایران نبوده است.

از همین رو، همواره در آمریکا و بخصوص اتحادیه اروپا محافلی بوده‌اند که با انتقاد از قرار گرفتن نام سازمان مجاهدین خلق در فهرست گروههای تروریستی، این اقدام را دادن "امتیازی" بدون دلیل به جمهوری اسلامی تلقی کرده‌اند.

اکنون با چشم‌انداز به نسبت تیره‌ای که تصور می‌شود به علت ادامه برنامه هسته‌ای ایران و حمایت این کشور از گروههای فلسطینی و لبنانی در انتظار روابط ایران و اتحادیه اروپا خواهد بود، به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا در صدد برآمده است که از "کارت" سازمان مجاهدین در بازی پیچیده‌اش با جمهوری اسلامی استفاده کند.

حذف احتمالی نام سازمان مجاهدین از فهرست گروههای تروریستی اتحادیه اروپا قاعدتا به همان اندازه که خشم ایران را سبب می‌شود، فشار بر تهران را نیز افزایش می‌دهد چرا که از نگاه رهبران ایران، این سازمان "خطرناک‌ترین" گروه مخالف جمهوری اسلامی است و آزاد بودن فعالیت‌های مالی و سیاسی آن در سطح اتحادیه اروپا می‌تواند برای ایران تهدیدآمیز باشد.

با این حال، به نظر نمی‌رسد که حذف احتمالی نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروههای تروریستی اتحادیه اروپا به معنای تغییر سیاست بنیادی اتحادیه در برابر جمهوری اسلامی باشد، چرا که اتحادیه اروپا به سمت به رسمیت شناختن سازمان مجاهدین به عنوان آلترناتیوی برای نظام جمهوری اسلامی حرکت نخواهد کرد، بلکه احتمالا خواهد کوشید تا در مذاکرات آتی خود با ایران، با استفاده از این مساله، ایران را به قطع حمایت گسترده از حماس و حزب‌الله متقاعد کند.

به ادعای کشورهای اروپایی، ایران مهمترین منبع تسلیحاتی حماس و حزب‌الله است و تا هنگامی که این سیاست به زعم آنان تغییر نکند، همواره جایی برای حذف نام سازمان مجاهدین از فهرست گروههای تروریستی و فعالیت آزادتر آنان در سطح اتحادیه وجود خواهد داشت.

 

 

در همین ارتباط:

نام مجاهدین در اروپا از فهرست سازمان های تروریستی 'حذف می شود'


http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/01/090123_si_mojahedin_europe.shtml

درحالی که آینده اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق بیش از پیش نامطمئن به نظر می رسد، اتحادیه اروپا به حذف نام این سازمان از فهرست گروه های تروریستی نزدیک تر می شود.

مشاور امنیت ملی عراق روز جمعه در ادامه فشارهای اخیر بغداد بر ساکنان اردوگاه اشرف برای ترک عراق، از احتمال محاکمه عده ای از اعضای این سازمان و تحویل عده دیگری از آنها به ایران سخن گفت.

از سوی دیگر مقام های اتحادیه اروپا گفته اند انتظار می رود نام سازمان مجاهدین خلق به زودی از فهرست سازمان های تروریستی در این اتحادیه خط بخورد. قرار است این تصمیم روز دوشنبه در جریان دیدار وزرای خارجه اتحادیه اروپا تصویب شود.


یک دادگاه اروپایی در لوگزامبورگ موسوم به "مورد اول" ماه گذشته- 4 دسامبر- رای داد که تصمیم اتحادیه اروپا برای مسدود کردن دارایی های این گروه خطا بوده است و اینکه حقوق مجاهدین خلق به دلیل توجیه نشدن علل قرار دادن آن در فهرست سازمان های تروریستی نقض شده است.

این تازه ترین حکم دادگاهی در اروپا دایر بر غیرقانونی بودن شناسایی این سازمان به عنوان یک گروه تروریستی بود.

اما به گزارش رویتر دولت فرانسه روز جمعه گفت که خواستار تجدید نظر دادگاه اتحادیه اروپا در حکم خود و حفظ این سازمان در فهرست گروه های تروریستی شده است.

فردریک دساگنیو سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت که فرانسه از تازه ترین حکم دادگاه اتحادیه اروپا تجدید نظر خواسته است.

وی گفت: "درخواست تجدید نظر ما روز چهارشنبه فرستاده شد.... ما معتقدیم که حفظ نام سازمان مجاهدین خلق ایران (در لیست سازمان های تروریستی) مطابق با قوانین است."

یک کمیته "شورای ملی مقاومت"، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین، در بیانیه ای که رویتر منتشر کرده است گفت که درخواست فرانسه "ظاهرا برای خشنود کردن تهران است."

در این بیانیه آمده است: "این (کمیته) از ریاست اتحادیه اروپا می خواهد فشارهای ناموجه و نقشه های رژیم ایران را نادیده گرفته و احکام دادگاه اروپایی را اجرا کند."

به گزارش خبرگزاری فرانسه مریم رجوی رهبر مجاهدین که در فرانسه اقامت دارد نیز دیدگاه مشابهی را منعکس کرد.

دولت ایران حکم دادگاه "مورد اول" را محکوم کرده است و اگر اتحادیه اروپا مجاهدین خلق را از فهرست سازمان های تروریستی حذف کند احتمالا به آن شکایت خواهد کرد.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در پی صدور آن حکم گفته بود: "ما شاهد یک حکم کاملا سیاسی بوده ایم که فاقد هرگونه پایه حقوقی است."

وی افزود: "چیزی در ماهیت تروریستی این گروه تغییر نکرده است. اینها همان افراد با همان ایدئولوژی هستند."

آمریکا نیز سازمان مجاهدین خلق را یک گروه تروریستی می داند اما با اخراج اجباری اعضای این گروه از عراق مخالف است، چشم اندازی که روز جمعه برای برخی از اعضای این سازمان در عراق رنگ واقعی به خود گرفت.

مشاور امنیت ملی عراق جمعه در تهران گفت: "در میان ساکنان پادگان اشرف کسانی را می شناسیم که دستشان به خون افراد بی گناه عراقی آلوده است که ما آنها را به دادگاه های صالحه عراق تحویل خواهیم داد".

آقای ربیعی افزود: "همچنین در میان آنها افرادی هستند که دستشان به خون مردم ایران آلوده است که بر اساس موافقتنامه امنیتی [با آمریکا] می توانیم آنها را تحویل ایران دهیم".

اردوگاه اشرف که در شرق استان دیاله عراق، نزدیک به مرز ایران واقع است، پس از تصرف عراق توسط نیروهای آمریکایی خلع سلاح شد و اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران که در آن ساکن بودند تا ابتدای سال جاری میلادی تحت نظر نیروهای آمریکایی در آن زندگی می کردند.

مسئولیت این اردوگاه از روز اول ژانویه
۲۰۰۹ (۱۲ دی ۱۳۸۷) به نیروهای عراقی واگذار شد.

آقای ربیعی گفته است که "می خواهیم هر مسئله ای را که ممکن است در آینده به روابط ایران و عراق صدمه بزند ریشه کن کنیم".

سازمان مجاهدین خلق نگران است بازگشت اجباری اعضایش به ایران، آنها را در معرض خطر اعدام قرار دهد.

 

 مطالبی در ارتباط:

ــ مصاحبه بی بی سی با مسعود خدابنده و مهدی سامع در مورد وضعیت پادگان اشرف در عراق  ( بی بی سی )

ــ توافق مقدماتی اتحادیه اروپا در مورد تروریست نبودن مجاهدین خلق ( رادیو فردا )

ــ خطاب به نمایندگان و اعضای محترم پارلمان اروپا وشورای وزیران ( ایران باستان، آینده درخشان )

ــ مجاهدين خلق نبرد براي ابقايشان درعراق را مي بازند  ( فاکس نیوز )

ــ مصاحبه با آقای  فرزاد فرزین فر شاعر و نویسنده ساکن سوئد ـ قسمت اول / از  تقدس " خون   تا تقدس " سلاح " (  سایت ایران قلم )

ــ تاریخ مصرف مجاهدین زیر پرچم بیگانگان به پایان رسید( مجید روحی )!

ــ گزارش کامل " اداره امنیت فدارل آلمان " در مورد سازمان مجاهدین ( ترجمه از کانون آوا )

ــ مجاهدین، دولت عراق و آینده ( بهار ایرانی )

ــ آمریکا بار دیگر سازمان مجاهدین را تروریست خواند ( رادیو فردا )

ــ نامه  به سفیر آلمان در سوئد ( شعله شادرام )

ــ نامه سرگشاده به نخست وزیر عراق در مورد سازمان مجاهدین خلق ( بهار ایرانی )

ــ قصه شهر رباط ها ( انجمن نجات )

ــ سرنوشت مشترک ( علی جهانی فرد )

ــ گزارش روزنامه آمریکایی از  افراد مستقر در اردوگاه اشرف ( روزنامه کانزاس سیتی آمریکا )

ــ پیروزی پشت پیروزی!؟ ( بتول ملکی )

ــ دیگر عراق جای فرقه مجاهدین نیست و باید اسرای اشرف آزاد شوند ( ایران قلم )

ــ عراق: مجاهدین خلق را اخراج می کنیم ( رادیو بی بی سی )

ــ مجاهدین خلق، نه دموکراتیک، نه کثرت‌گرا ـ پاسخ به دیوید وادینگتون ( احمد باران )

ــ نامه ی  به نماینده ی صلیب سرخ جهانی در ایران ( انجمن نجات )

ــ مهمانان ناخوانده ( حمید فرخنده ـ سایت گویا )

ــ انحلال واخراج مجاهدین خلق از عراق به نفع یا برضد جنبش آزادی خواهی وترقی خواه مردم ایران ؟ ( علی شمس ـ سایت خبرگاه )

ــ عزم جدی دولت عراق بر خروج فرقه تروریستی مجاهدین از این کشور ( سایت ایران قلم )

ــ دولت عراق: قرارگاه اشرف باید برچیده شود ( رادیو فرانسه )

ــ هیئت عالیرتبه دولت عراق برای تعیین تکلیف مجاهدین وارد قرارگاه اشرف شد ( مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه )

ــ دکترعلیرضا نوری زاده با یاد خانواده های ساسانی و ایرانپور ( تلویزیون کانال یک )

ــ ملاقات هیئت نمایندگی انجمن نجات با بارونس نویل جونز وزیر امنیت در کابینه سایه بریتانیا ( ایران اینترلینک )

ــ مصاحبه  با آقای علی جهانی فرد از اعضای جداشده از مجاهدین ـ قسمت سوم ـ " عملیات جاری " و " غسل هفتگی" (سایت ایران قلم)

ــ مجاهدین در آلمان «ببینید ما ایرانیهای خوب هستیم » ( فایننشیال تایمز )

ــ نامه سرگشاده به  فرانک اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان ( محمد حسین سبحانی )

ــ اطلاعیه فراکسیون سبزهای آلمان درباره مجاهدین ( ایران امروز )

ــ در مورد مسائل جدید افشا شده در سازمان مجاهدین ( بتول ملکی )

ــ اتحادیه اروپا ، تروریسم ، چالشها و نظرها ( فرزاد فرزین فر )

ــ جنگجویان خدا در پیاده رو ( استاندارد )

ــ مصاحبه  با آقای علی جهانی فرد از اعضای جداشده از مجاهدین قسمت دوم ـ نذر و نیاز های رهبری فرقه مجاهدین ( سایت ایران قلم )

ــ جزييات تازه از عقيم سازي زنان عضو فرقه رجوي براي ارتقاي سازماني ( بتول سلطانی )

 

 

 سایت ایران قلم از انتشار مطالب و مقالاتی که در آن کلمات توهین آمیز استفاده شده، معذور است

مسئولیت مطالب درج شده بر عهده نویسندگان آن می باشد